
f‘J;~~ir*-~.., ,.c-,CfI;VBR 
:,>,i.i ;li-l(:*(h 

87. iHL-f 

Release No: 4O/MAY 
15-l/07/05/26 

ADDRESS BY BRIG-GEN (RES) LEE HSIEN LOONG, 
MINISTER FOR TRADE AND INDUSTRY AND 

2ND MINISTER FOR DEFENCE (SERVICES), SINGAPORE 
AT THE 40TH WORLD CONGRESS OF NEWSPAPER PUBLISHERS 

ON 26 MAY 87, HELSINKI 

WHEN THE PRESS MISINFORMS 

INTRODUCTION 

The press plays a major role in the life of every 
nation, whether developed or developing. But the roles 
differ in crucial ways, because the societies too differ. 
Misunderstanding or neglect of these differences is a main 
cause of conflict between the Western media and governments 
of developing countries. 

THE PRESS IN THE WEST 

In the developed world, the norms and tone are led by 
the practices and standards of the US. There the press has 
a dominant role as the fourth estate in the body politic. 
It has an untrammelled right to criticise, even unjustly, 
and publish whatever newspaper publishers and TV editors 
think fit. The press not only markets ideas, but also 
exerts influence. It wields raw power. 

Indeed the press would not deny this. Its self-image 
is not just to be a humble bearer of tidings good and bad, 
but to be the fearless guardian of the public weal. It 
feels a self-conscious sense of responsibility not only for 



2 

reporting events accurately, but even for influencing 
events favourably. That is why after the US arms sales to 
Iran were uncovered, columnists published sanctimonious mea 
culpa articles, that the media was to be blamed for the 
Irancontra affair. If the press had been diligent, they 
aver, they would have uncovered the scandal earlier. 

This role of the press has evolved gradually in the 
two hundred years since the Bill of Rights was drafted. In 
recent times, after -Watergate. Woodward and Bernstein 

a became the idols of every cub reporter, and the press grew 
even more loath to accept any form of restraint. 

Press privileges have also been enlarged by US 
Supreme Court decisions such as the doctrine of "actual 
malice", which governs the law of libel when the press 
attacks government officials and public personalities. The 
plaintiff has to prove that the defendant either believed 
the disputed statements to be false, or acted in reckless 
disregard of whether they were true or not. Even if the 
words published are found to be both false and defamatory, 
as in the case of Gen. Ariel Sharon against Time magazine, 
the actual state of mind of the defendant when he published 
these words must still be established. Otherwise the libel 
suit fails. This is such a stringent test that the 
practical effect of the doctrine has been to render the 
media immune to libel suits, and to remove a further 
restraint on irresponsible media reporting. 

THE RIGHT OF REPLY 

The Americans interpret the doctrine of press 
freedom to mean the right of editors and publishers not 
only to print what they choose, but also to refuse to print 
what they do not choose. Thus while the press can 
criticise and attack anything and anyone it wishes, those 
who feel themselves wronged have no automatic right to 



3 

reply in the pages of the same journal which attacked them. 
This is unlike the broadcast media, where a right of reply 
has long been provided under the "fairness doctrine". 

Although the fairness doctrine has not been extended 
to printed journalism, many Western scholars argue that it 
should be. Often the only way for the opposing view to 
reach the same readership as the original article is to 
publish it with equal prominence in the pages of the same. 
journal. This particularly applies if the dispute is 
between a developing country and a foreign journal with 
regional or global circulation. 

It is not for me to pronounce judgement on the ideal 
balance between freedom and responsibility of the press in 
the developed West. My point is simply that the right of 
newspapers not to publish a reply can hardly be deemed a 
fundamental one. It is this right of reply which is in 
contention in the Singapore Government's disputes with TIME 
magazine and the Asian Wall Street Journal. 

THE FOREIGN PRESS IN DEVELOPING COUNTRIES 

The situation in developing countries is different. 
The de facto licence which the Western press enjoys at 
home, participating as domestic players in the public and 
political life of their own countries, leads them to 
expect, even to demand, the same role and privileges when 
they operate elsewhere, even though they are there as 
foreign media, as guests in a host country. When their 
expectation is not fulfilled, they become bewildered and 
fractious. 

Their expectation cannot be met because the 
overriding responsibility of every government, especially 
an elected government, is not to preserve tine prerogatives 
of the foreign press, but to fulfil the aspirations of its 



4 

people, and accomplish the goals they have set for 
themselves. It must do this within the ambit and the 
circumstances which a country finds itself in, including 
the traditions of law and government which it has 
inherited. Cultures, racial compositions, external 
dangers, maturity of nationhood, all influence what is 
feasible. Value systems or political structures cannot be 
transplanted from different societies, take root in a 
totally different environment, and solve problems for which 
they had never been designed. No single system of 
government can suit every nation, and no single model of 
the press can serve the purposes of every society. 

SINGAPORE 

Singapore's own circumstances are unique. A tiny 
island nation of 2.6 million people, it has always made its 
living as an international junction of air, sea, and 
telecommunications traffic. Its population is a multi- 
racial, multi-religious mix, 75% Chinese, 15% Malays, and 
10% Indians and other minorities, all descended from 
immigrants. After being a British colony for almost 150 
years, we became a state in the Federation of Malaysia for 2 
years, then in 1965 we were summarily expelled from Malaysia 
to fend for ourself as an independent republic. 

In the 1950s. Singapore was a hotbed of Communist 
agitation and unrest. In the early 196Os, communalists in 
Malaysia tried to threaten and intimidate our population 
and cow it into submission. In the middle 196Os, 
Singaporeans found ourself a nation which had never asked to' 
be independent on its own. We had to strive mightily to 
overcome the dangers of high unemployment and economic 
collapse. Today Singapore is a stable-cosmopolitan city, 
one of the newly industrialising countries, whose modest 
success in development only makes us more acutely aware Of 
how improbable this happy outcome had been, and how quickly 
and disastrously things can still go wrong. 



5 

In Singapore our first goal is nation building - 
creating one nation, one people, out of different races, 
worshipping different gods, our common destiny is a 
historical accident - our ancestors happened to come to live 
together under British rule. We have to maintain inter- 
communal tolerance as the basis for political stability, 
which fortunately we have enjoyed except for two tragic 
episodes of race riots in the 196Os, a fair record compared 
to other developing countries. We must generate economic 
growth - which depends on political stability - so that our 
people can enjoy higher standards of living. We want to 
develop the talents and potential of our people to the 
fullest, so that Singaporeans can live fulfilling and 
satisfying lives. 

Like every other developing country, Singapore will 
have to find its own way to achieve these goals. Yet it 
‘must also assimilate and cope with ideas and developments 
from outside. It cannot cut out the rest of the world. 
Only a completely closed, totalitarian society can do that, 
and even then at great cost. China, historically one of 
the most self-sufficient of economies and indeed of 
civilisation, has under Deng Xiaoping come to this 
conclusion, and has embarked irreversibly on its open door 
policy. Therefore how much more is this the case for a 
country as tiny and open as Singapore. 

FREE FLOW OF INFORMATION 

Singapore accepts that an almost total exposure to 
foreign ideas and influences is a fact of life. We welcome 
a free flow of objective information from the rest of the 
world. It keeps us abreast of developments overseas, and 
is vital for the conduct of business in the modern economy 
of a global city state. 



6 

That is why we allow 3,100 foreign publications to 
circulate in Singapore. Singapore plays host to the main 
BSC! short-wave relay station for Asia and Oceania. 
Furthermore, at the specific request of the Singapore 
Government, the BBC World Service is available in 
Singapore on FM 24 hours a day. 

This was the result of history and of the Singapore 
Government's stand on information and objective reporting. 
When British forces were staticned in Singapore, they ran 
their own FM British Forces Broadcasting Service (BFBS), 
which used to rebroadcast certain BBC programmes. In 1971, 
the British forces withdrew. The Singapore Government 
requested the British Government not to dismantle the 
station, but instead use it to rebroadcast BBC to local 
listeners. Starting with a few evening hours, broadcasting 
hours lengthened till they now extend round the clock. 

No other country in the world does this.Even Radio 
and Television Hong Kong in a British colony only 
rebroadcasts BBC World Service plus selected news bulletins 
for a few hours each day. Singapore's arrangements are so 

l unusual that they merited a special mention in a House of 
Commons Foreign Affairs Committee Report last year. 

UNRESTRICTED REPORTING FOR FOREIGN HOME AUDIENCES 

Singapore also does not object to foreign 
correspondents reporting about us in any way they choose to 
foreign audiences, provided they get their facts right. 
'When important facts and conclusions are wrong, we write to 
correct them. Their ideological biases or political slants 
do not matter to us. 96 accredited journalists, 
photographers and cameramen work for 60 foreign news 
organisations in Singapore. That includes correspondents 
for TASS and Xinhua news agencies. Al1 operate without let 
or hindrance. 



7 

NO INVOLVEMENT IN DOMESTIC POLITICS 

But when foreign based journals with significant 
circulations in Singapore start to report on Singapore for 
a Singapore audience, the Government 'has to take care. We 
do not want such foreign journals to take sides on domestic 
political issues, whether to increase their circulation in 
Singapore, or to campaign for a particular outcome they 
prefer. The foreign press have no part to play in what 
should be a purely domestic political process. 

The Singapore Government is not shy of open debate. l 
Whatever our policy, we are ready to defend it publicly, 
including our policy on the foreign press. We are prepared 
to face our critics, and meet their arguments. But if a 
foreign newspaper publishes biased one-sided reports and 
distorts its facts, and the Government is unable to compel 
it to acknowledge errors in its coverage, it can build up 
unchallenged a skewed view of reality which will sway 
opinions and shape events in Singapore. That is-why the 
Government considers refusal to publish corrections and 
rebuttals to be an interference in Singapore's domestic 
politics. And when a newspaper becomes involved in 
domestic politics, the Government will move to curb it. 

The problem arises mostly with regional news journals 
based in Hong Kong, such as the Far Eastern Economic Review 

(FEER) and the Asian Wall Street Journal (AWSJ). Although 
Singapore's population is small, it is English educated, 
and forms an important market for these journals. 
Singapore is the second largest country market for both the 
PEER, after Malaysia, and the AWSJ, after Hong Kong. We 
account for 13%-14% of their total circulation. 

TIME magazine is not one of these regional journals. 
Singapore is not a significant market for TIME. TIME got 
involved because it came to the defence of the regional 



publications, and took on the Singapore Government. When 
it did, the Singapore Government had to act against it. 

THE DANGERS OF THE MEDIA 

The reason Singapore is so concerned about foreign 
press involvement in domestic politics is that we have seen 
how the media may bring in undesirable values, how 
'newspapers can be used to carry out covert subversion, and 
how inflammatory reporting can lead to racial riots. These 

l are not theoretical dangers, but painful setbacks in 
Singapore's recent history. 

UNDESIRABLE VALUES 

The media exert a powerful influence on opinions and 
attitudes. At a subliminal level, messages conveyed on 
entertainment programmes, TV soap operas, even song lyrics 
may legitimise and glamourise values and life-styles, many 
of which are irrelevant to Singapore and inimical to our 
efforts of nation building and economic development. 

l During the Cultural Revolution, in China, Red Guards 
went on the rampage wielding Mao's Little Red Book. In 
Singapore the Little Red Book was banned. But members of 
the Communist open front political party, the Barisan 
Sosialis, tuned in to Peking radio, copied down Mao's 
quotations, and circulated them to the Party branches. In 
October 1966 the party withdrew from Parliament and "took 
the struggle to the streets". They mounted 75 illegal 
demonstrations and processions within a year, a bizarre 
miniature version of the upheavals in China. In the West, 

Mao's Little Red Book may have been laughable, but in 
Singapore it caused riots. 

In 1970, at the peak of the hippie movement in the 
West, the Singapore Government had to ban the sale of pop 
song records which extolled the drug culture, including the 



9 

Beatles song "Happiness is a Warm Gun", and the Peter, Paul 
and Mary song "Puff, the Magic Dragon". 

In 1984, when break-dancing was the craze in the 
West, one movie, "Breakdance", shown in cinemas in 
Singapore, made it also the instant craze amongst young 
people in Singapore. That particular frenzy passed, but 
these episodes demonstrate the influence of external media 
on impressionable minds. 

BLACK OPERATIONS 

The press also presents an easy avenue for covert 
efforts to subvert and destabilise a country. Several such 
black operations were mounted against Singapore in the late 
1960s and early 1970s. 

The Eastern Sun was an English language newspaper 
funded by a Communist intelligence service through its 
front organisation in Hang Kong. In return for soft loans 
at the ludicrous interest rate of 0.1%. the newspaper 
agreed to toe the paymaster's line: on major issues, no 
opposition to the donor country; on minor issues, a neutral 
attitude to be adopted: and to be fair in editorial 
comments and the treatment of news. 

The Eastern Sun began publication in 1966, and 
immediately started losing money heavily. More generous 
loans were provided. The newspaper finally closed when the 
Government published details of the black operation in 1971 
and the entire editorial staff resigned. 

The Singapore Herald was another newspaper which took 
a virulently anti-Government line, lost money heavily, but 
continued to be funded from sources which never became 
clear. Ostensible shareholders and creditors included a 
former Chief Minister of the state of Sabah in Malaysia, a 

l 



hard-headed Hong Kong businesswoman, and a foreign bank, 
all of whom treated the continued loss of what they claimed 
were their loans and investments with unaccountable 
equanimity and casualness. When the Government intervened, 
the foreign bank decided to foreclose on its loan, and the 
newspaper closed. 

Covert subversion by Singaporean or foreign-owned 
publications is a danger we have always to guard against. 

RACIAL STRIFE 

The most straightforward way to destabilise Singapore 
is to foment racial and religious discord. In a fragile, 
vulnerable multi-racial society, we can never complacently 
assume that a free-for-all in the marketplace of ideas will 
magically lead to truth and enlightenment. More than once 
in Singapore's experience it has led to riots and mayhem. 

The 1950 Maria Hertogh riots caught the then British 
rulers of Singapore by suprise. Maria Hertogh was a Dutch 
girl from a Catholic family. During the war, when the 
Japanese overran South East Asia, she had been looked after 
by a Malay Muslim foster mother who brought her up as a 
Muslim. After the war, her natural parents claimed her 
back. The foster mother disputed the claim. Fending the 
outcome of the case, the Chief Justice of Singapore, an 
Englishman, sent the girl to a convent. 

Immediately the Malay press published inflammatory 
articles to present the case as a religious conflict between 
Islam and Christianity. Newspaper photographs showed Maria 
in the convent, kneeling before the Virgin Mary. Within a 

week racial riots broke out. 18 people were killed and 173 
more wounded. Nearly all the rioters' victims were 
Europeans and Eurasians. The Malay policemen ordered into 
action by British officers just looked on. To stop the 
riots, the Colonial Government had to recall British troops 
from neighbouring Peninsular Malaya where they were fighting 
the Communists . 



11 

In 1964, a Malay language newspaper mounted a 
sustained campaign falsely alleging that Chinese majority 
were suppression the rights of the Muslim Malay minority. 
It ended in riots sparked off by a procession to mark 
Prophet Mohammed's birthday. 36 people were killed. 

In May 1969, Malaysian race riots infected Singapore 
with their madness. There were more racial disturbances. 

Because the Singapore Government has been unwavering 
in pursuing multi-racial policies, and firm in taking 
action against chauvinist agitators, since 1969 all the 
races have lived together in peace and harmony. But that 
does not mean that we can now afford to ignore racial 
sensitivities. In race we come up against deep, atavistic 
human instincts which will take generations to overcome. 
Racial emotions can still be whipped up and passions 
inflamed by irresponsible rabble rousing. Once blood has 
been shed, many years of nation building and patient 
srengthening of inter-racial trust and understanding will 
come to naught. 

NO AUTOMATIC RIGHT OF CIRCULATION 

Given these dangers, to describe the influence of the 
press in Singapore as innocuously contributing to the 
marketplace of ideas is simplistic. Any elected government 
of Singapore which adopted a laissez faire attitude to the 
foreign press would be in grave dereliction of its duty. 

To start from first principles: foreign newspapers 
have no right to circulate in Singapore. Journals like 
Izvestia and Renmin Ribao simply do not do so. No Western 
newspaper has ever expressed its outrage at this particular 
infringement of the freedom of the press. Many.Western 
newspapers and magazines do circulate in Singapore, but not 
as of right. For example, Playboy and Penthouse do not. 



Circulation is a privilege we grant on terms. One term is 
that they will publish our corrections and rebuttals. 
Foreign publications may naturally refuse these terms, in 
which case they can either not circulate here, or have 
their circulations restricted. 

THE LEGAL FRAMEWORK 

Singapore law supports this position. We recognise 
no First Amendment right to freedom of the press. We do 

l not aim to approximate US practice as an ideal. Our legal 
system is based on the British model as modified by the 
British for the colonies. Our constitutional right to the 
freedom of speech and expression is subject to certain 
restrictions. For one, it is explicitly confined to 
citizens of Singapore, as are other "political" rights, 
such as the freedom to assemble peaceably or to form 
associations. 

This is not an exotic idea. other Asian Commonwealth 
countries do the same. It also occurs in the European 
Convention on Human Rights(1953). which having provided 
for freedom of expression regardless of frontiers, then 
explicitly allows the Contracting Parties to impose 
restrictions on the political activity of aliens. 

PRESS ACT TO RESTRICT CIRCULATION 

When the Government amended the Newspaper and 
Printing Presses Act last year, to empower it to restrict 
the circulation of foreign publications deemed to have 
engaged in the domestic politics of Singapore, it was not a 
question of fundamental liberties being compromised. It 
was a question of fitting the penalty to the offence. The 
Government has always had the right to ban all foreign 
publications it considers undesirable. But why should it 
do so in every case? 



13 

In some cases, restricting the circulation of the 
journal is a sufficient countermeasure. This hurts its 
sales and advertising revenues, but does not deprive 
Singaporeans of access to information. Libraries will have 
copies of the restricted journal, and articles can be 
photocopied. Economists would call it an exercise in 
revealed preference - a practical test of whether the 
journal is more interested in sales and advertising 
revenues, or in defending the freedom of information. 

TIME AND ASIAN WALL STREET JOURNAL 

In the recent cases of TIME and Asian Wall Street 
Journal, the Western media has widely but wrongly portrayed 
the issue to be the freedom of the press. In fact, only 
the right of reply is in question. It takes chutzpah for a 
newspaper to claim the right to refuse to publish 
Government rebuttals, and then complain that the Government 
has no right to retaliate tit-for-tat by restricting its 
circulation. 

The facts of the dispute are documented in the 
pamphlet I have distributed. Briefly, both TIME and the 
AWSJ published articles on Singapore which contained errors 
of fact. The Singapore Government replied to correct these 
errors. The newspapers disputed the corrections, and 
refused to print them, even when they were invited to 
publish further rejoinders to demolish the Singapore 
Government's letters. After extended wrangling, both 
newspapers had their circulations restricted. 

TIME has subsequently printed the Singapore 
Government letter, and conceded all the errors which had 
been in dispute. The AWSJ has not done so. Its initial 
reason for refusing was that the letter defamed its 
correspondent. Yet now that the Singapore Government has 
itself published the letter, the Journal's correspondent 



has not followed up this allegation by suing us for 
defamation. What is the difficulty of publishing both 
sides of the story, so that readers can judge for 
themselves the merits of the cases? In such instances, who 
is restricting the freedom of speech? 

Perhaps the Editor Emeritus of the Wall  Street 

Mr Vermont Royster, unintentionally cast: some 
light on these cases when he wrote, apropos the libel cases 

Sharon versus TIME and Gen. Westmoreland versus 

"Our craft is quick to correct the misspelling 
of a name or the wrong cutline under a picture. 
papers have a box nearly every day for such 
corrections. 

"Let the complaint be, however, that a story 
was unfair to someone, that it contained unwarranted 
invasion of a person's privacy, that it was mistaken 
in some of its main facts - in those cases a wall of 
silence is likely to descend on the editorial 
sanctum. That kind of error is rarely apologized 
for, or even acknowledged. All too often the 
attitude is "We stand by the story" no matter what. 
And that certainly is a kind of arrogance." 

CONCLUSION 

These two cases have caused a mild international 
We have often been warned that by restricting the 

press we are acting against our own best interests., We 

I 

disagree; We are the best judges of our own interests and 
needs. The Singapore Government is not against the free 



15 

flow of information. But it will not allow the foreign 
press full l icence to misinform, subvert, or campaign in 
Singapore. When that means taking action to restrict the 
privileges of the foreign press, we have acted, and will 
continue to act, in the interests of Singapore. The 

history I have recounted shows how justified this approach 
has been. 

@ @ @ @ @ @ @ @ @ @ @ @ @ @ @ @ @ @  

M14/M3/Pgs.l-15 


